خودروی متصل چیست؟
صنعت مخابرات نه تنها در گوشیهای هوشمند بلکه در در صنعت خودروسازی نیز در حال پیشرفت چشمگیری هستند. امروز دیگر برقرای اتصال، یکی از اصول رانندگی خودرو و نیز راهکار موثری است برای جلوگیری از تصادف، سهولت ترافیک و ایمنی جاده. چنین اتصالاتی از طریق نرمافزارهایی مجهز به هوش مصنوعی و با استفاده از بهروزترین فناوریها، عملکرد خودروهای متصل امروزی را شبیه گوشیهای هوشمند میکند. پیشرفتهایی این چنینی طرز فکر ما را نسبت به وسایل نقلیه کاملا تغییر میدهد. از دیدگاه صنعتی، صنعت خودرو در حال انطباق با دیجیتالی شدنّ دنیای مدرن و پیوستن به صنعت در حال رشد مخابرات(تلکام) است. شاید حدود ده سال پیش مفهوم خودرو به عنوان یک محصول متصل شناخته شده نبود اما امروزه به کارگیری فناوری اتصال دیجیتالی با استفاده از نرمافزارهای به کاررفته در خودورها ماهیت سنتی آنها را کاملا تغییر داده است.
با نگاهی جامعتر میتوان گفت مجموعه ارتباطات فناوری اطلاعات و تلماتیک به عنوان یک سیستم کلی، امکان ذخیره، ارسال و دریافت اطلاعات دستگاههای هوشمند مجهز به فناوریهای لازم را فراهم میکنند. در واقع یک خودرو دادههای لازم برای اتصال خود را از منابع مختلفی مانند شبکههای تلفن همراه، سیستم موقعیتیابی جهانی GPS، خدمات مبتنی بر مکانیابی LBSو سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS جمعآوری میکند که سپس از طریق تلماتیک تجزیه و تحلیل میشوند و در نهایت اطلاعات تحلیل شده را در اختیار راننده قرا میدهند.
با ورود به عصر 5G تجربه ای متفاوت در صنعت حمل و نقل در راه است. با این حال، تلماتیک زمانی بدون دخالت انسان جهت استفاده قابل اعتماد خواهد بود که از اتصال پایدار 5G و کیفیت فوقالعاده انتقال داده اطمینان حاصل شود. باید مطمئن باشیم که در تمامی مسیرها امکان برقراری اتصال به اینترنت بدون تاخیر وجود دارد تا بتوانیم از رانندگی ایمن با خودرو متصل بهرهمند شویم.
ایجاد یک شبکه متصل فراتر از اتصال وسایل نقلیه
اگر صنعت مخابرات توانسته است به زیرساخت شبکه ای برای صنعت خودرو تبدیل شود آیا میتواند فراتر از آن نیز گام بردارد؟ ساخت اکوسیستمی که با اشتراکگذاری شبکه و انتقال دیتا میان خودروها، رویکردی جامع برای اتصال میان قطعات تولید شده خودرو دارد، میتواند آیندهای متفاوت از اتصالات صنعت خودرو را رقم بزند. رویکرد اکوسیستمی اتصال بسیار حائز اهمیت است زیرا ما به سمت آینده خودروهای بدون سرنشین پیش خواهیم رفت و هدف نهایی بسیاری از شرکتهای خودروسازی نیز برقراری ارتباط هر چند بیشتر وسایل نقلیه است که تنها در سایه چنین اکوسیستی میسر خواهد شد.
برای ایجاد تغییر در صنعت خودرو به زیرساختهایی به خصوص در بخش صنعت مخابرات نیاز داریم زیرا شرکتهای مخابراتی میتوانند امکان اتصال وسایل نقلیه را با استفاده از شبکه 5G فراهم کنند. چنین تغییراتی مستلزم تکامل بیشتر صنعت مخابرات برای افزایش حداکثری اتصال فراتر از وسایل نقلیه فردی است تا بتواند صنعت را به یک اکوسیستم یکپارچه متصل تبدیل کند.
دلیل اهمیت تلماتیک در صنعت خودرو متصل
برای اتصال به سیستمی یکپارچه باید اپراتورها توانایی سرویسدهی به وسایل نقلیه را داشته باشند. سرویسدهی این پلتفرم با استفاده از فناوری تلماتیک انجام میشود که منظور از آن مجموعه واحدهای نصب شده در مراکز مخابراتی یا واحدهای مرتبط دیگر است. در واقع فناوری که خودروها را به یکدیگر متصل نگه میدارد به عنوان تلماتیک شناخته میشود. به این ترتیب ادغام اپراتورهای قطعات تولیدی خودرو با پلتفرم اصلی یکپارچه جهانی توسعهای جامع به وجود میآورد. صرفنظر از جزئیات مدلهای اتصال مخابراتی، تجهیزات تلماتیک میتوانند به سرعت و بدون نیاز به سرمایهگذاری زیاد، سیستمی یکپارچه را در ناوگان خود ایجاد کنند.
با نگاهی جامعتر میتوان گفت مجموعه ارتباطات فناوری اطلاعات و تلماتیک به عنوان یک سیستم کلی، امکان ذخیره، ارسال و دریافت اطلاعات دستگاههای هوشمند مجهز به فناوریهای لازم را فراهم میکنند. در واقع یک خودرو دادههای لازم برای اتصال خود را از منابع مختلفی مانند شبکههای تلفن همراه، سیستم موقعیتیابی جهانی GPS، خدمات مبتنی بر مکانیابی LBSو سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS جمعآوری میکند که سپس از طریق تلماتیک تجزیه و تحلیل میشوند و در نهایت اطلاعات تحلیل شده را در اختیار راننده قرا میدهند.
با ورود به عصر 5G تجربه ای متفاوت در صنعت حمل و نقل در راه است. با این حال، تلماتیک زمانی بدون دخالت انسان جهت استفاده قابل اعتماد خواهد بود که از اتصال پایدار 5G و کیفیت فوقالعاده انتقال داده اطمینان حاصل شود. باید مطمئن باشیم که در تمامی مسیرها امکان برقراری اتصال به اینترنت بدون تاخیر وجود دارد تا بتوانیم از رانندگی ایمن با خودرو متصل بهرهمند شویم.
فناوریهای داخلی خودرو متصل
فناوریهای کاربردی در داخلی خودرو متصل شامل موارد زیر است:
- جی پی اس خودرو: پیشتر GPS عمدتا در خودروها استفاده میشد که در مسیریابیها به ما کمک کند و راحت تر به مقصد برسیم. درحالی که امروزه عملکرد آن بهبود یافته و شامل ویژگیهای زیر است:
- شناسایی بهترین مسیر برای سفر
- ارائه جزئیات مکانهای دیدنی یا مهم مانند رستورانها، بانکها و موارد دیگر
- بررسی شرایط ترافیک در هر لحظه
- سابقه فعالیت رانندگی
- بازیابی خودروی گمشده یا سرقتشده
- سیستم پارک اتوماتیک: خودروهایی که دارای قابلیت اتوماتیک پارک کردن هستند از فناوریهای مخابراتی استفاده میکنند که نه تنها مکانهای مناسب پارک را یافته بلکه با ارزیابی محیط خود با استفاده از سنسورهای پیشرفته بسیار دقیق عمل پارک کردن را انجام میدهد.
- شیشه واقعیت افزوده جلویی خودرو متصل: صنعت مخابرات برای ساخت سرویسهای نسل بعدی مانند شیشههای جلویی واقعیت افزوده AR گامی فراتر رفته است. چنین فناوری تضمینکننده میدان دید بهتر برای راننده و ایمنی خودرو است.
- قابلیت طی کردن مسیر بدون راننده: خودروهای متصل بدون نیاز به راننده محصولی از ادغام مخابرات و خودروسازی هستند که با ظهور ارتباطات 5G، توسعه آنها شتاب بیشتری گرفته است. در این حالت وسایل نقلیه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و شرایط پیچیده ترافیکی را درک میکنند و دیگر نیازی به دخالت انسان نخواهد داشت. در واقع، استقلال خودروها وابسته به به فناوریهای خودرو متصل مانند رادارها، حسگرها و نیز محاسبات ابری است.
چالشهای صنعت خودرو متصل
درحالی که صنایع خودروسازی و مخابراتی همکاری را آغاز نمودهاند هنوز هم چالشهای بسیاری در مسیر اتصال کامل خودروها وجود دارد که یکی از مهم ترین این چالشها هزینه است. به هر حال این دو صنعت پویا با همکاری دوجانبه میتوانند تجربه ای امن، هوشمند و قابل اعتماد را برای رانندگان در سرتاسر دنیا فراهم کنند.
سه حوزه کلیدی برای همکاری دو صنعت:
- زیرساخت اتصالات: رانندگی خودکار به سیستمهای ارتباطی ارتقاءیافتهای نیاز دارد که سطوح عملکرد بالاتری را از نظر سرعت، توان عملیاتی و قابلیت اطمینان شبکه ارائه کنند. لازم است عملکرد خودرو در حال رانندگی، اطلاعات موتور و کدهای خطای هر وسیله نقلیه به سرعت ردیابی و گزارش شوند. زیرساخت اتصالات میتواند شامل سیستمهای مبتنی بر شبکه 5G، سیستم ابری و Wi-Fi باشد. با این حال ارتباطات مستقیم وسایل نقلیه با یکدیگر از طریق ارتباطات کوتاه بردی برقرار میشوند که به زیرساخت شبکه متکی نبوده و بیشتر در گرو استانداردسازی است.
- استانداردسازی: برای اینکه وسایل نقلیه به طور کارآمد با یکدیگر ارتباط داشته باشند، لازم است سطح بالایی از قابلیت همکاری میان فناوریها و دستگاههای مختلف متصل وجود داشته باشد. یک راه متداول برای غلبه بر چنین مشکلی اتخاذ استانداردسازی تکنولوژیک است. چنین استانداردهایی الزامات فناوری را برای محصولات، روشها و عملیات تعیین میکنند. تولید محصولات منطبق با استانداردها بدون استفاده از فناوریهای روز غیرممکن است. بنابراین شرکتهای تولیدکننده قطعات ملزم به دریافت مجوزهای مرتبط با استانداردسازی هستند که بتوانند اجازه استفاده از فناوریها را دریافت کنند. علاوه بر این، رانندگی متصل، نیاز به انجام تمامی فعالیتهای استانداردسازی نه تنها در قطعات بلکه در استانداردسازی جادهها و شرایط رانندگی امن نیز دارد.
- امنیت: برای جلب اعتماد مشتری در رانندگی متصل بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که تمام انتقال داده و نیز پردازش آن به شیوهای امن انجام میشود. برای مثال پیشبینی مسیرهای پرترافیک، وضعیت آبوهوایی و هر گونه خطر احتمالی باید در هر لحظه مخابره شود.
مزایای خودرو متصل
به طور کلی خودروهای متصل نوید بخش ایمنی بیشتر در جاده، کاهش قابل توجه در مصرف سوخت و راحتی بیشتر برای مسافران هستند. با توجه به اینکه انتظار میرود بازار جهانی خودروهای بدون راننده تا سال 2030 به 44 میلیون دستگاه برسد، بسیار مهم است که زیرساختهای ارتباطی برای مدیریت انتقال داده خودروها تا آن زمان به سطح آمادگی لازم برسد. ایمنی شرط اساسی رانندگی متصل است، به این منظور باید به بالاترین سطح پوشش، قابلیت اطمینان و انعطافپذیری شبکههای مخابراتی دست یابیم
آینده خودرو متصل چگونه خواهد بود؟
استفاده از خودروی متصل در آینده درست مثل این است که گوشی هوشمندتان بر روی چهار چرخ در حال حرکت است و قرار است شما را از مبدا به مقصد سفرتان برساند. با ظهور فناوری 5G همراه با سرعت بهتر اینترنت و پوشش بهتر آن، ارتباطات خودروها بهبود مییابد. حمل و نقل هوشمند در آینده تاثیرات گستردهای بر زندگیمان میگذارد که فراتر از تصوراتمان خواهد بود. به زودی شاهد استقرار اکوسیستم گستردهای خواهیم بود که در سایه آن، فناوریهای خودرو متصل علاوه بر اتصال خودروها به منظور سفری ایمنتر، به اتصال شهرهایی پیشرفتهتر و کسب و کارهایی سودآورتر کمک میکنند.
پیشرفت صنعت خودرو متصل به تخصص و تکنولوژی شرکتهای مخابراتی پیشگامان صنعت، استارتآپها و دیگر گروههای متخصص در دو صنعت مخابرات و خودروسازی بستگی خواهد داشت. اما واضح است که گوی رقابت در دستان شرکتهای پیشرو در ارائه فناوری خودرو متصل خواهد بود.