ترقی در محیط کار مجازی
"دورکاری" موضوعی که در سالهای اخیر به شدت فراگیر شده، دغدغههای بسیاری را برای مدیران و کارمندان ایجاد کرده است. برخی از مدیران که تجربه مدیریت و کار به صورت دورکاری را نداشتند، بهاشتباه تصور میکردند شاید دورکاری در برخی مشاغل و کسبوکارها مناسب باشد اما در سازمان آنها امکانپذیر نیست. اما همانطور که تجربه دوران همه گیری ویروس کرونا نشان داد، دورکاری بسیار امکانپذیرتر از آن است که پیشبینی میشد و بسیاری از شرکتها با این روش به نتایج درخشانی رسیدهاند.
سابقا نگرشهای منفی زیادی در مورد دورکاری در باور مدیران وجود داشت. آنها کارمندان را درحال مراقبت از فرزندان، تماشای فیلم، انجام امور شخصی و استراحت تصور میکردند. اما اخیرا و خصوصا پس از همهگیری ویروس کرونا، دورکاری از یک روش کاری حاشیهای و اضطراری به سطحی رسیده که شرکتها از کسبوکارهای نوپا گرفته تا سازمانهای بزرگ و شناختهشده آن را بهآسانی پذیرفته و از مزایای آن بهره میبرند. امروز شرکتهای با امکان دورکاری، بدون نگرانی این موضوع را با مشتریان در میان میگذارند و آن را مزیت رقابتیِ نوظهور برای جذب بهترین نیروهای کار میدانند.
حقیقت این است که ایجاد فرهنگ دورکاری با حفظ بهرهوری مناسب آسان نیست اما سازمانهایی که با دستورالعملهای شفاف، اصولی و آموزش داده شده، از این روش استفاده میکنند هم در جذب استعدادها موفقترند و هم نتایج مطلوبی کسب کردهاند. دورکاری و یا روش کار ترکیبی و هیبرید، وقتی در عمل اجرا شود، سبب افزایش رضایت و مشارکت کارکنان شده و نوعی مزیت رقابتی در محیط کسبوکار محسوب میشود.
کتاب ترقی در محیط کار مجازی(How to Thrive in the Virtual Workplace) نوشته رابرت گلیزر(Robert Glazer)، به بررسی چالشها و فرصتهای محیط کار مجازی پرداخته و راهکارهایی را برای موفقیت در این فضا ارائه میدهد.
رابرت گلیزر موسس و مدیرعامل یک آژانس بازاریابی جهانی، سازمانی صددرصد دورکار با 170 کارمند است که موفق به دریافت جوایز متعدد در موضوع فرهنگ سازمانی شده. او کارآفرینی است که به افراد و موسسات کمک میکند تا ظرفیت پیشرفت خود را افزایش دهند.
در کتاب ترقی در محیط کار مجازی، ابتدا موضوع از نگاه کارمند بررسی میشود. چالشها، راهکارها، مزیتهای دورکاری و راههای حصول اطمینان از رضایت شغلی، مشارکت در کار تیمی و کارآمدی حین کار مجازی را بررسی میکند. سپس رویکرد مدیران کسبوکار به دورکاری را بررسی کرده و درمورد دستورالعملهای سازمانی که آنها میتوانند برای ایجاد فرهنگ دورکاری استفاده کنند توضیح میدهد و در نهایت ساختار سازمانی متناسب با فرهنگهای دورکاری برتر را معرفی میکند. البته خواندن هر دو بخش برای تمام مخاطبین مفید است و به آن ها کمک می کند با هر دو روی سکه دورکاری آشنا شوند.
گلیزر در این کتاب به نقش فناوری در تغییر محیطهای کاری اشاره میکند و توضیح میدهد که چرا داشتن مهارتهای جدید مانند ارتباط مؤثر در فضای مجازی، مدیریت زمان و حفظ تعادل بین کار و زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. او بر لزوم خودانگیزشی و خودتنظیمی در محیطهای کاری غیرحضوری تأکید دارد و راههایی را برای بهبود این مهارتها پیشنهاد میکند.
از دیگر نکات مهمی که در این کتاب مطرح میشود، توجه به فرهنگ سازمانی است. گلیزر بر این باور است که فرهنگ سازمانی قوی و ارتباطات شفاف، کلید موفقیت در محیطهای مجازی هستند. او همچنین بر اهمیت رهبری مؤثر در این فضا تأکید دارد و به رهبران توصیه میکند که با استفاده از ابزارهای دیجیتال، اعتماد و همکاری را در تیمهایشان تقویت کنند. این کتاب به مدیران کمک میکند تا چالشهای مدیریت تیمهای مجازی را بهتر بشناسند و راهکارهایی عملی برای افزایش بهرهوری و رضایت کارمندان ارائه میدهد. همچنین به کارکنان نشان میدهد چگونه میتوانند از فرصتهای محیط کار مجازی بهرهبرداری کنند و به پیشرفت شغلی برسند.
در واقع کتاب ترقی در محیط کار مجازی راهنمایی ارزشمند برای همه کسانی است که میخواهند در فضای کار دیجیتال به شکلی موفق و مؤثر عمل کنند. این کتاب نکاتی ساده و کارآمد برای دورکاری ثمربخش به شما ارائه میدهد. اگر میخواهید کارمند سازمانی دورکار شوید و یا کارآفرینی هستید که قصد دارید کسبوکاری دورکار راهاندازی کنید و گروه خود را برای همیشه دورکار کنید، این کتاب مفید را به شما پیشنهاد میکنیم.