شهر هوشمند

شهر هوشمند

banner
1402/02/30

مفهوم شهر هوشمند را می‌توان همانند یک مسیر تکاملی برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان و ارتقاء سطح نوآوری، بهره‌وری و پایداری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی قلمداد نمود که ایده اصلی آن در پاسخ‌دهی سریع، کم‌هزینه‌ و داده‌محور به چالش‌ها و مسائل شهرها، پهنه‌ها و صنایع مختلف از طریق به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتالی تحول‌آفرین، ارائه خدمات نوین شهروندمحور نهفته است. آلودگی هوا، کمبود منابع و آلودگی آب، مصرف بالای انرژی، محدودیت‌های حمل‌ونقل، عدم آمادگی کافی در پاسخ‌دهی سریع به حوادث و تغییرات محیطی، آتش سوزی بناها و عدم ایمنی ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی، حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی، معضلات اجتماعی و فرهنگی، کمبود جریان‌های درآمدی پایدار، عدم یکپارچگی، تعدد ذی‌نفعان و ساختارهای جزیره‌ای مجزا از هم نمونه‌ای از مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل پیش رو در استان‌ها، شهرها، پهنه‌ها و صنایع مختلف کشور است.

در راستای ایجاد و توسعه شهرهای هوشمند بومی، امن و پایدار، شرکت ارتباطات سیار ایران سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را آغاز نموده و در صدد فراهم نمودن خدمات دیجیتالی در تمامی لایه‌های زنجیره ارزش شهرهای هوشمند ایران اعم از شبکه‌های فیزیکی، شبکه‌های دیجیتالی، داده‌ها و پلتفرم، اپلیکیشن و مشتریان است. همراه اول آمادگی دارد تا در قالب مدل‌های اجرایی B2B و B2B2X، زمینه شکل‌دهی مشارکت‌های عمومی - خصوصی مبتنی بر ظرفیت‌های قانونی، مقرراتی و حقوقی ذی‌نفعان اکوسیستم شهرهای هوشمند را فراهم آورد.

خدمات لایه شبکه فیزیکی:
  • خدمات ارائه شده از طریق "تولید داده‌های پیرامون مشتری"
  • مبلمان هوشمند (اعم از نیمکت هوشمند، ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی)
  • المان‌های تعاملی (اعم از کیوسک هوشمند، آینه تعاملی، XRها و VMها)
  • المان‌های عمودی مرتبط با امنیت، ایمنی، سلامت، انرژی، محیط زیست و جابه‌جایی؛
خدمات لایه شبکه دیجیتالی:
  • خدمات ارائه شده از طریق "انتقال داده‌های پیرامون مشتری"
  • عمده‌فروشی زیرساخت ارتباطی، شبکه‌های اختصاصی صنعتی و تجاری (MPN)،
  • خدمات ابری (کلودیفیکیشن) و تأمین زیرساخت به مثابه سرویس (IaaS)؛
خدمات لایه پلتفرم و داده‌ها:
  • خدمات ارائه شده از طریق "تحلیل داده‌های پیرامون مشتری"
  • سامانه‌های پردازشی، تحلیل داده و تصمیم‌ساز،
  • پلتفرم اینترنت اشیاء،
  • مارکت‌پلیس خانه و ساختمان هوشمند،
  • خدمات داده‌محور استعلامی (Open API)،
  • اعتبارسنجی مشتریان، تبلیغات و اطلاع‌رسانی هدفمند مبتنی بر مکان (LBS)؛
خدمات لایه اپلیکیشن:
  • خدمات ارائه شده از طریق "نمایش داده‌های تحلیل شده یا انتقال یافته به مشتری"
  • پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، انتشار پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌ها،
  • کیف پول و پرداخت آنلاین، آموزش برخط، خرید آنلاین، سرگرمی و محتوای چندرسانه‌ای،
  • تحویل خدمات، کالا و بار، سفر و گردشگری،
  • مسیریابی Indoor، باندلینگ بیمه و خدمات ایمنی و رمزارزها؛
خدمات لایه مشتری:
  • خدمات فراهم شده براساس "اشتراک‌گذاری داده‌های سمت مشتری"، زمینه شکل‌دهی و هم‌آفرینی ارزش نهایی مورد انتظار عموم مردم، صاحبان کسب‌وکارها و مدیران شهری (اثرات یا برآمدهای شهر هوشمند)
  • راهکارهای جامع هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف مرتبط با حکمروایی مشارکتی استانداری‌ها و شهرداری‌ها اعم از منازل و ساختمان‌های مسکونی، مراکز فرهنگی، تفریحی و تجاری، بوستان‌ها و فضاهای سبز، اماکن عمومی و اداری، مدیریت مصرف آب و انرژی، مدیریت ناوگان حمل‌ونقل و لجستیک، کشاورزی و دام‌پروری، فرودگاه‌ها و بنادر، معادن، میادین نفتی و گازی، کارخانه‌ها و صنایع، شهرک‌ها، مناطق و پهنه‌های مختلف شهری