بازاریابی شخصیسازی شده به کمک هوش مصنوعی
انقلاب هوش مصنوعی مولد در هوش مصنوعی تعاملی از طریق خودکارسازی بازاریابی شخصیسازی شده اواخر سال ۲۰۲۲، هوش مصنوعی تعاملی توجه زیادی را به خود جلب کرد. بهویژه با راهاندازی ChatGPT از شرکت OpenAI در نوامبر ۲۰۲۲ (یک مدل زبانی مولد از پیش آموزشدیده). ChatGPT یک چتبات با مدل زبانی مولد (LLM) است. مدل اولیهای که در زمان عرضه مورد استفاده قرار گرفت، GPT-3.5 نام داشت، اما نسخه بعدی یعنی GPT-4 در مارس ۲۰۲۳ عرضه شد.
پس از آن هوش مصنوعی مولد (Generative AI) که یک فناوری نوظهور برای خودکارسازی تولید محتوای دیجیتال جدید است به عنوان یک اولویت برای فروشندگان هوش مصنوعی تعاملی درآمد، به نظر میرسد از این به بعد نیز نقشی کلیدی در مدلهای زبانی بزرگ ایفا خواهد کرد. بهویژه، تحقیقات نشان میدهد که مدلهای هوش مصنوعی مولد در مدلهای زبانی بزرگ (مانند GPT-4 ) به کار گرفته خواهند شد تا تجزیه و تحلیل موجودیتها مانند افراد، سازمانها و مکانها و همچنین احساسات را انجام دهند و البته بتوانند خلاصهای از مکالمات را برای استفاده در تعاملات آینده به شرکتها ارائه دهند. فناوری هوش مصنوعی مولد قرار است تغییرات بزرگی در حوزه هوش مصنوعی تعاملی ایجاد کند. این تغییرات به ویژه در زمینه بازاریابی شخصیسازی شده خواهد بود.
نمونههای متعددی از چگونگی بهرهمندی سازمانها از این فناوری وجود دارد. فروشندگان هوش مصنوعی تعاملی باید خود را به عنوان ارائهدهندگان خدماتی مطرح کنند که این خدمات با راهکارهایی که توسط هوش مصنوعی مولد پشتیبانی شده ارائه میشوند و در پورتفولیوهای موجود ادغام میشوند. بهطور خاص، تحقیقات انجام شده پیشبینی میکند که هوش مصنوعی مولد، خودکارسازی کمپینهای بازاریابی شخصیسازیشده را به روشهای مختلفی متحول خواهد کرد، از جمله:
چتباتها و هوش مصنوعی تعاملی: چتباتهایی که از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند، با کاربران از طریق مکالمات شخصیسازیشده، توصیهها و پاسخ به سوالات، تعامل خواهند داشت.
بخشبندی کاربران: هوش مصنوعی مولد به سازمانها این امکان را میدهد تا مخاطبانشان را براساس ویژگیهای جمعیتشناختی(مانند سن، جنسیت، وضعیت تأهل، نژاد و قومیت، دین، تحصیلات، درآمد و شغل) و رفتارها شناسایی و بخشبندی کنند تا بتوانند کمپینهای بازاریابی هدفمندتری را اجرا کنند.
بازاریابی چندکاناله: با پشتیبانی از (Communication Platforms-as-a-Service) CPaaS و (Communications Service Providers)CSP، کسبوکارها قادر خواهند بود از طریق هماهنگی اقلام بازاریابی در کانالهای مختلف، تجربهای یکپارچه و شخصیسازیشده را به مخاطبان خود ارائه دهند.
تحقیقات همچنین پیشبینی میکند با ادامه این روند، هوش مصنوعی مولد محتوای شخصیسازیشدهای مانند توضیحات محصول، ایمیلها و پیامهای شبکههای اجتماعی تولید خواهد کرد که در تعاملات هدفمند با مشتریان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تحقیقات صورت گرفته هشدار میدهد که آموزش کارکنان در شرکتها ضروری است تا این اطمینان حاصل شود که فعالان اکوسیستم بتوانند تفاوتهای قابلیتهای بین هوش مصنوعی مولد و هوش مصنوعی تعاملی را درک کرده و از آن به درستی استفاده کنند. در حالی که هوش مصنوعی تعاملی با استفاده از مجموعه دادههای بزرگ آموزش میبیند تا به پرسشهای مشتریان مانند یک انسان پاسخ دهد، هوش مصنوعی مولد برای ایجاد خودکار محتوای شخصیسازیشده به صورت خودکار آموزش دیده است. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی تعاملی برای پاسخ به سوالات و تعامل با کاربران طراحی شده است، در حالی که هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوای جدید و شخصیسازی شده به کار گرفته میشود.
به طور خاص، هوش مصنوعی مولد قادر است محتوای دیجیتال جدید و شخصیسازی شدهای مانند توضیحات محصول، پیامهای شبکههای اجتماعی و ایمیلها را به صورت خودکار تولید کند. این محتوا میتواند در مکالمات با مشتریان استفاده شود تا تجربهای شخصیتر و هدفمندتر ایجاد کند.
این فناوری به شرکتها کمک میکند تا بازاریابی خود را به صورت خودکار و با دقت بیشتری انجام دهند، به طوری که بتوانند به طور دقیقتر به نیازها و ترجیحات مشتریان پاسخ دهند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی مولد میتواند به شرکتها کمک کند تا بازاریابی خود را به سطح جدیدی از شخصیسازی و کارایی برسانند.
علاوه بر این، با تمام هیاهویی که پیرامون هوش مصنوعی مولد وجود دارد، به نظر میرسد این دیدگاه در بین سازمانها رایج شده است که این فناوری میتواند با فرآیندهای خاص هر شرکت سازگار شده و تمام مشکلات کسبوکار را حل کند و در نتیجه نیاز به استفاده از خدمات پیمانکاران (third-party service providers) مرتفع میشود. به عنوان مثال، بسیاری از شرکتها هوش مصنوعی مولد را با هوش مصنوعی عمومی و صرفهجوییهای ناشی از آن اشتباه میگیرند. لذا پیشبینی میشود که در سالهای آتی، ارائهدهندگان خدمات در حوزه مخابرات مانند اپراتورهای تلفن همراه و ارائه دهندگان اینترنت، بر توسعه قابلیتهای هوش مصنوعی مولد برای خود به منظور خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی تمرکز نخواهند کرد. بلکه بر آموزش شرکتها و کسبوکارها در مورد قابلیتهای هوش مصنوعی مولد تمرکز خواهند کرد.