واقعیت مجازی
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به عنوان بخش موثری از آینده صنعت تلکام
در جهان مجازی که همه چیز به سمت واقعی شدن پیش میرود، واقعیتهای دیجیتالی مانند فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هر روز در حال پیشرفت هستند. از سویی دیگر تلکام بخش جدایی ناپذیر دنیای تجارت کنونی است و هیچ یک از فناوریها بدون حضور شبکههایی قوی، ایمن و کارا برای اتصال افراد، اشیاء و انتقال حجم وسیعی از دادهها به طور آنی قابل دستیابی نخواهند بود. امروزه تلکام در واقع هسته اصلی خدمات ارتباطاتی میان مردم است به طوریکه بسیاری از فعالیتها از جمله مراقبتهای بهداشتی، خدمات اورژانسی، مسائل مرتبط با ایمنی و برقراری اتصال میان زنجیرههای سازمانی بدون آن غیرممکن است.
به منظور حفظ استاندارد خدماتدهی لازم است شرکتهای مخابراتی با بازار روز در حال تحول دنیا و فناوریهای به روز همگام باشند. تکنولوژیهایی مانند AR و VR نمونهای از این فناوریهای دیجیتالی هستند که فرآیندهای تجاری را سرعت بخشیده و سادهتر میکنند. در سالهای اخیر، فناوریهای مرتبط با "واقعیت" به شرکتهای مخابراتی این امکان را دادهاند که برتری عملیاتی خود را به سطح بالاتری برسانند، از تسهیل بازرسی یا نگهداری شبکه و آموزش نیروی کار گرفته تا مدیریت موجودی و عملیات انبارداری همه و همه محصول به کارگیری فناوریهای نوظهور هستند. واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR پتانسیل ایجاد برخی از پیشرفتهای قابل توجهی را در جهان دارند. به همین دلیل میتوانند طیف وسیعی از فرصتها را برای مشاغل و صنایع مختلف به وجود آورند.
تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟
اصلیترین تفاوتهای میان این دو واقعیت شامل موارد زیر است:
- مهمترین تفاوت در مقایسه AR و VR این است که AR به منظور بهبود دنیای واقعی استفاده میشود در حالی که دنیای VR کاملا مجازی است. به بیان بهتر AR هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را بهبود میبخشد در حالی که VR فقط یک واقعیت خیالی را تقویت میکند.
- کاربران AR میتوانند حضور خود را در دنیای واقعی کنترل کنند در صورتی که کاربران VR توسط سیستم کنترل میشوند.
- یکی دیگر از تفاوتهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به دستگاههای مورد نیاز آنها و نیز به نوع تجربه کاربری آنها مربوط میشود. VR به یک دستگاه هدست، عینک و لوازم جانبی زیادی نیاز دارد اما AR از طریق گوشی هوشمند نیز قابل دسترسی است.
واقعیت مجازی چیست؟
واقعیت مجازی با ایجاد یک شبیهسازی کاملا رایانهای شما را به یک دنیای جایگزین واقعیت و به سطح دیگری از تصور میبرد. در واقعیت مجازی میتوانید به صورت آزادانه و در زوایایی 360 درجه حرکت کنید و با محتوای مجازی تعامل داشته باشید. زمانی که کاربر به طور کامل درگیر تعامل مجازی است، تجربههای VR باورپذیر به نظر میرسند. تکنولوژی VR حرکات واقعی انسان را ثبت کرده و به دنیای مجازی منتقل میکند که این کار را با استفاده از دوربینها و حسگرهای تعبیه شده در هدستهای VR، کنترلکنندهها، عینک واقعیت مجازی و دیگر لوازم جانبی VR انجام میدهد. سر و دستها اندامی هستند که بیشتر از دیگر اندامهای بدن به وسیله فناوری واقعیت مجازی ردیابی میشوند.
کاربرد واقعیت مجازی در صنعت:
همه ما با کاربرد VR در بازیهای رایانهای آشنا هستیم. هر چند انواع بازیهای واقعیت مجازی طرفداران زیادی در میان نوجوانان دارد با این حال صنعت VR بسیار فراتر از تکامل تکنولوژی بازی ویدیویی است. سرگرمی تنها یک بخش از واقعیت مجازی است و نباید پتانسیل آن را در انتقال دانش نادیده گرفت. بر طبق مطالعات جدید، محیطهای مجازی میتوانند حافظه را تقویت کنند و منجر به جذب بهتر محتوای یادگیری شوند. از کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش میتوان به مکالمات شبیهسازی شده انگلیسی اشاره کرد که نقش ویژهای در یادگیری زبان دارند. واقعیت مجازی میتواند نقش دگرگون کننده در پزشکی نیز داشته باشد برای مثال انجام جراحی بنیادی با استفاده از VR در آینده نزدیک امکانپذیر خواهد شد. همچنین برخی از استارتآپها در حال کار بر روی یک پلتفرم آموزشی واقعیت مجازی برای جراحان هستند. به علاوه مطالعاتی درباره امکان کاربرد واقعیت مجازی در مواردی خاص برای درمان کودکان مبتلا به اختلالات روانی نیز در حال انجام است. همچنین در صنایع مد و پوشاک، معماری و طراحی ساختمان و دیگر صنایع نیز بسیار استفاده میشود.
واقعیت افزوده چیست؟
واقعیت افزوده به نوعی از تکنولوژی پیشرفتهای اطلاق میشود که میتواند یک تصویر مجازی را کاملا مانند دنیای واقعی از تمامی زوایا و ابعاد به کاربر نمایش دهد. هنگامی که کاربر از تکنولوژی AR استفاده می کند، حواس سه گانه لامسه، بینایی و شنوایی او کاملا به دنیای مجازی گره میخورد و میتواند تجربهای شبیه به تجربیات واقعی را رقم بزند.
نقش واقعیت افزوده در بخش مخابرات چیست؟
به طورکلی میتوان گفت کاربرد واقعیت افزوده AR در سیستمهای مخابراتی بیشمار است که در اینجا به گوشهای از آنها میپردازیم:
- مدیریت خدمات میدانی پیشرفته:
تکنسینهای میدانی در بخش مخابرات هر روز با شبکههای پیچیدهای سروکار دارند که نیاز به ارائه راهحل مناسب در برطرف نمودن مشکلات روزمرهشان دارند. معمولا تشخیص و حل مشکل ایجاد شده در شبکهها و تجهیزات به صورت دستی برای آنها دشوار و وقت گیر است. فناوری AR حل چنین مشکلاتی را برای تکنسینهای میدانی راحت کرده است. به این ترتیب آنها میتوانند عیوب دستگاهها را به سرعت شناسایی کرده و نیز مدت زمان دقیق موردنیاز برای تعمیر آنها را برآورد کنند. علاوه بر این AR این امکان را به کارمندان میدهد که بخشهای مختلف دستگاهها را به راحتی اسکن کنند.
- پشتیبانی از راه دور:
در بسیاری از موقعیتها، تکنسینهای میدانی باید سریعا با متخصصان ارتباط برقرار کنند تا بتوانند مشکل را حل کنند. معمولا چنین کاری بسیار وقت گیر است زیرا متخصصان اغلب نمیتوانند بلافاصله با آنها ارتباط برقرار کنند و ارائه یک راهحل کارآمد برای این مشکل به عهده شرکتهای مخابراتی است. با ورود AR به سیستمهای مخابراتی تکنسینهای میدانی به راحتی میتوانند جلسات صوتی و تصویری دوطرفه و همزمان را با کارشناسان صنعتی برقرار کنند. چنین ویدئوهایی را میتوان با برقراری ارتباط مستقیم و از طریق هدست واقعیت افزوده MS Hololens مشاهده کرد که بازرسان در مرکز مخابراتی و نیز کارشناسان از آن استفاده میکنند. ارتباط مداوم تصویری و صوتی راه دور با مرکز در فضایی سه بعدی، کارشناسان را قادر به مشاهده لحظه به لحظه و بررسی روند کار همکاران میکند. در جلسات مبتنی بر AR کارشناسان میتوانند به راحتی مشکلات موجود را در تجهیزات شبکه در زمان موردنظر تشخیص دهند و در طول فرآیند نظارت یا تعمیر مشکلات حضوری مجازی داشته باشند.
- استخراج اطلاعات تجهیزات:
بر مبنای آنچه متخصصان واقعیت افزوده میگویند، هدستهای AR میتوانند دادههای ضروری در تجهیزاتی دارای نشانگر QR را استخراج کنند. به عبارت دیگر کاربران میتوانند کد QR مربوطه را از طریق هدست یا گوشی هوشمند مجهز به واقعیت افزوده اسکن کنند تا به جزییات مشخصات، دفترچه دستورالعمل و سایر دادههای مهم دسترسی یابند. واحدهای تجهیزاتی که باید مورد بررسی قرار گیرند، با کدهای QR مشخص میشوند که به طور خودکار تصاویر AR را فعال میکنند. به این ترتیب، شرکتهای مخابراتی میتوانند کارکنان خود را برای راهاندازی و استفاده صحیح در استفاده از تجهیزات جدید آموزش دهند. بنابراین سازمانهای مخابراتی دارای فناوری واقعیت افزوده میتوانند کارکنان خود را بدون صرف وقت و تلاش زیاد آموزش دهند. علاوه براین، شرکتهای مخابراتی با تیمهای توسعهدهنده واقعیت افزوده همکاری میکنند و کارکنان مخابراتی خود را به منظور به روزرسانی تکنولوژی AR آموزش میدهند. عملکرد پیشرفته MS Hololens در تعامل محتوای مجازی اجازه میدهد که در صورت لزوم اطلاعات لازم را بازیابی کرد.
- نگهداری بهتر:
کارمندان میتوانند با استفاده از اسکن کد QR دردستگاههای مجهز به AR به تاریخچه تعمیر و نگهداری دستگاه دسترسی یافته و نیز دستورالعمل لازم برای تعمیر هر دستگاه را بررسی کنند.
- حسابرسی:
دستگاههای دارای AR به کسبوکارهای مخابراتی اجازه میدهند که ممیزیها را به طور منظم انجام دهند. علاوه بر این، کارکنان میتوانند بدون دشواری عملکرد تجهیزات را ثبت کنند و با استفاده از چک لیستهای جامع، عیوب احتمالی را شناسایی کنند. همچنین بازرسان از هدستهای واقعیت افزوده برای دریافت دادهها و دستورالعملهای به روز شده برای انجام ممیزی موثر استفاده میکنند. دادههای جمعآوری شده در هدستهای AR میتوانند گزارشهای حسابرسی را به درستی حفظ کنند. از این رو، شرکتهای مخابراتی قادر هستند رویههای حسابرسی خود را به کمک فناوری AR سادهتر کنند.
- ایجاد رکورد:
کسبوکارها میتوانند از چندین برنامه AR برای ایجاد چک لیست و جمعآوری اطلاعات مهم در زمان بازرسی استفاده کنند. این کار به شرکتها کمک میکند اطمینان حاصل کنند که فرآیند بازرسی شامل چه مراحلی بوده است و نیز چه مراحلی تا کنون تکمیل شده است. به این ترتیب، شرکتها میتوانند سوابق اطلاعاتی را برای وظایف بازرسی مختلف ایجاد و ثبت کنند.
آینده "واقعیت"ها چگونه خواهد بود؟
به طور کلی پیشبینی میشود که واقعیت مجازی در سالهای آینده رشد فزایندهای داشته باشد اما آیا میتوان پیشبینی کرد که الگوی پیشرفت واقعیت مجازی و روند رشد بازار و توسعه محصولات آن به چه صورت خواهد بود؟ صنعت مخابرات باید آماده پذیرش تغییرات پیشرو و نیز انتقال حجم بالایی از ترافیک داده باشد. چنانچه به کارگیری فناوری "واقعیت"ها به درستی اجرا شود، تاثیر ویژهای بر فعالیتهای صنعتی و تجاری میگذارد. همچنین در آینده نزدیک تلاش بسیاری برای ادغام AR و VR شکل خواهد گرفت که در آینده بسیاری از صنایع و مشاغل اثرگذار خواهد بود.